In 1999 bij nog geen 30% van de ondervraagden het intranet langer dan twee jaar operationeel was, geldt dit nu voor de overgrote meerderheid (89%)van de respondenten.

Ongeveer 85% van de respondenten gaf aan dat iedereen binnen de organisatie toegang tot het intranet heeft. Drie jaar geleden gold dit nog slechts voor 55% van de organisatie.

Toegang tot het intranet via de computer op de werkplek is eigenlijk een standaardvoorziening. De meeste organisaties bieden echter ook externe toegang, terwijl bij een kleine minderheid (43%) (gedeeltelijk) toegang via mobiele devices als PDA’s en Blackberries mogelijk is.

Bij meer dan de helft van de organisaties – 52% – zijn andere bedrijfsapplicaties volledig geintegreerd in het intranet: ze hebben dezelfde vormgeving en zijn ook via intranet te benaderen.

3. Wanneer organisaties in voorbereiding zijn van een vernieuwing van het intranet. Tijdens de derde generatie wordt de nadruk gelegd  op sociale netwerken, web 2.0 en integratie van bedrijfsapplicaties.

4. Het maatwerk-CMS lijkt, naast de grote verscheidenheid aan gebruikte systemen die ook bij het voorgaande onderzoek werd gesignaleerd, langzamerhand zijn populariteit te verliezen.

5: De afdeling communicatie is verantwoordelijk voor het intranet. De HR-afdeling houdt alle gegevens van werknemers up to date voor hun eigen processes, maar schuift de verantwoordelijkheid voor de ‘People Find’ af naar de eigenaar van het intranet.

6: nieuwsvoorziening, zoekmachine, interne adressengids en applicaties die bedrijfsprocessen ondersteunen.

7:

Een intranet is een privaat netwerk binnen een organisatie. Het kan bestaan uit verschillende aan elkaar gekoppelde LAN’s. Voor de gebruiker is het net een private versie van internet.

Een extranet is een type computernetwerk binnen een organisatie. Het maakt onder andere gebruik van het TCP/IP protocol. Het extranet is verwant aan het intranet. In wezen is het extranet een gedeelte van het intranet dat beschikbaar is voor anderen, buiten de organisatie.

8: Informatievoorziening, ondersteuning bedrijfsprocessen en kennisuitwisseling.

informatievoorziening:

Het intranet is de centrale plaats binnen de organisatie voor het verspreiden van informatie en het zoeken naar informatie. Dit maakt een effectieve en efficiënte informatievoorziening mogelijk.

ondersteuning bedrijfsprocessen: In veel gevallen biedt het intranet de toegang tot veel gebruikte applicaties, waarmee medewerkers hun dagelijkse werkzaamheden verrichten.

kennisuitwisseling: Door informatie op een centrale plaats op te slaan waartoe ook anderen binnen de organisatie toegang hebben kan kennis eenvoudiger worden uitgewisseld en gedeeld.

9: CMS: Een content management systeem is een systeem dat een verzameling van de procedures voor de workflow is dat te beheren is in een collaboratieve omgeving. Deze procedures kunnen handmatig of op basis van de computer worden gedaan.

10: Het succes van intranet is afhankelijk van de mate van acceptatie door de gebruikers. Bedrijfsspecifieke applicaties in dezelfde huisstijl als die van het intranet.

11: Uit ervaring weten we dat de levensduur van een intranet ongeveer 5 tot 6 jaar bedraagt.

12: Nadruk op:

– Top down informatievoorziening en communicatie.

– Interactie, tweeweg communicatie, push en pull, personalisatie.

– Web 2.0, integratie bedrijfsprocessen.

13: De vernieuwing of verandering van het content management systeem (CMS).

14: Technische, inhoudelijke overwegingen en organisatorische verandering

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s